Thursday, April 19, 2007

Stromingen

Mistig en -17°C, 80% luchtvochtigheid en lichte bries. Helicopter blijft weer binnen.
We zijn in stroomversnellingen terechtgekomen en leggen op korte tijd grote afstanden af. De ijsplaat waar we aangemeerd liggen drijft vooruit en verzamelt massa's drijfijs. Het schip moet constant manœvreren door de druk van het ijs en omdat de wind op de zijkant staat. Er wordt beslist van haaks tegen de ijsplaat te meren zodat we voorlopig uit de wind liggen en de motoren kunnen dempen. Het landschap verandert de hele tijd: ijsplaten die schijnbaar kilometers ver weg liggen stoten plots tegen de romp van het schip. Het landschap is weeral betoverend, er komt geen einde aan, ik neem honderden foto's, zowel digitaal als analoog. Dat digitale toestel is een zegen want ik kan direct naar binnen en de resultaten zien op mijn laptop. Op die manier kom ik ook te weten hoe ik goed moet belichten op film.

No comments: