Thursday, April 12, 2007

IJs


06:30u
Klonk...
Bonk..kadonk...
Ik word wakker in mijn kooi.
IJs!
Vliegensvlug uit bed, kleren aan, camera's pakken en naar buiten:
Witte wereld, een andere planeet. IJs, overal ijs. Een waterig zonnetje aan een oranjerige horizon. Het schip breekt zich letterlijk door die korst en ik kan die kolossale stukken ijs zien voorbijglijden, botsen en kraken. Ik ben helemaal alleen op het dek. Het is kouder op de open zee.
Kleuren: wit, grijs, azuur, appelblauwzeegroen, oranje, pêche.

De eerste ploeg wetenschappers is het ijs opgegaan, samen met de Japanse TV-ploeg. Ze boren gaten in het ijs om stalen te nemen. Iedereen heeft een survivalsuit aan en er zijn 2 geweren mee, in geval van.

Het weer verslechterd en het sneeuwt. Koud.
Het licht buiten wordt erg vlak en mijn collega's-fotografen geven op. Mooie horizonten gezien: gewassen en mistige landschappen met rare, vuile vlekken in de lucht.

Lunch: zalm, krab en pasta. De keuken aan boord is uitstekend.

No comments: