Saturday, August 29, 2009

Queqertarsuaq - Diskobay

69º15'N 53º33'W
Vroeg opgestaan en naar buiten; de eerste reusachtige ijsberg glijdt voorbij. Het is een prachtige zonsopgang, met een oranje lucht en een pruisisch blauwe zee, heel mooi.
Ik heb met Camille afgesproken aan het strand van de baai, want daar voert de stroming enorme ijsbergen aan die daar dan stranden en vaak spectaculair instorten. Ik heb er gisteren een video van gezien, hoe zo'n enorme ijsklomp in zee uit balans geraakt en begint rond te draaien. Dat zijn honderdduizenden tonnen ijs die bewegen, bangelijk!



Van 10 tot 15 uur aan het strand gezeten. Het is werkelijk schitterend weer, al van sinds we geland zijn. Zon zon zon, en redelijk warm, rond de 14 graden. Heb uren zitten wachten met de camera's in de aanslag: video links en foto rechts. Een paar brokken vielen er wel af, maar zelfs na een gebedje gebeurde er niks. Ik moest om 15:30 ten laatste terug aan boord zijn. Drie uur, en nog niks gebeurd. Inpakken, nog een fikse wandeling tot aan de kaai voor de boeg. Ik was nog maar net de heuvel over of dondert me daar die ijsberg in mekaar met een enorme klap en splatsj. Murphy's law.

De service aan boord is impec, met een heel legertje Fillipijnen: "goer morni toe joe seir, zjoe wan koppi or tie?"
Ontbijtbuffet, lunchbuffet en avondeten aan tafel geserveerd. En lekker! Sauna, jacuzzi, trimzaal, internet over satelliet, ik kan het gewoon worden ;)

No comments: