Thursday, May 29, 2008

Voor Pieterjan



De laatste dag, weeral grijs en bewolkt. Vorig jaar hadden we beter weer. In Tromsø is het nu volop lente, en warm, en we verlangen allemaal naar huis. Vandaag gaan we inpakken en vastsjorren en dan begint de lange tocht, rechtstreeks naar Tromsø. Zondag is het opendeurdag met tentoonstelling, film en foto´s op groot scherm en kinderanimatie. Vorig jaar deden we dat in Longyearbyen op Spitsbergen en er kwamen een 300-tal bezoekers op af. In Tromsø verwachten we er een paar duizend. We gaan er ons werk nog mee hebben.

Helicopter vliegen! We willen film en foto´s van het schip in actie. Ik krijg een survivalsuit en een lifeline: een brede riem die met een kabel vast aan de helicopter is geklonken. De deur is open en ik zit half buiten. Die riem, zodat ik er niet uitdonder, uiteraard. Intercom met de piloot zodat ie vliegt waar ik wil filmen en fotograferen. Aan boord zit de kapitein en stuurt de boot door mooie ijsplaten. Fantastische beelden moet ik niet zeggen zeker! Dit is de eerste keer dat ik het schip van buitenaf door ijs zie breken. Mijn neefje Pieterjan had daar toevallig om gevraagd maar zolang ik zelf aan boord zit is dat onmogelijk. Maar met de helicopter gaat dat dus wel. Daarom zijn alle prentjes vandaag voor Pieterjan.



3 comments:

Anonymous said...

Mooie foto van die ijsbreker nonkel Rudi. Die moet sterke motoren hebben om dat te kunnen. Maakt het veel lawaai ? Zit hij nooit eens vast in het ijs ?

Groeten Pieterjan

Anonymous said...

Hallo PJ,
Het schip heeft 4 dieselmotoren met elk 12 cylinders. Samen genereren die 19000 PK. Als ie ijs breekt maakt hij inderdaad veel lawaai, vooral vooraan in de ankerruimte. Op het achterdek davert die dan zo hard dat ge in uwe stoel zit te wippen en alle koppen van tafel dansen. Als ie vastloopt zet hij in achteruit, neemt een aanloop en vaart volle kracht weer vooruit. Dan schuift een groot deel van de romp schuin omhoog over het ijs en het gewicht van het schip breekt het ijs. Het schip heeft een ronde romp, geen spitse zoals een normaal zeeschip. Dit is zo omdat dan het ijs daar geen vat op heeft. Als het ijs perst wordt het schip gewoon omhooggeduwd.
Op wikipedia kan je meer technische gegevens lezen over het schip: http://en.wikipedia.org/wiki/KV_Svalbard
Het is in 't Engels, vraag vake of ie dat vertaald voor jou. Of misschien ken je zelf al goed Engels?
Groetjes!

Anonymous said...

vertaalT nonkel rudi !