Friday, February 15, 2008

Belgica I

'k Kreeg van de week een berichtje van een maat uit Antwerpen, die had op Radio 1 een reportage gehoord met Eddy Wouters, een Belgische kunstenaar. Die man zijn overgrootvader was in 1897 mee op expeditie naar Antarctica geweest. Met het zeilschip Belgica, onder leiding van Adrien de Gerlache. Nu ligt het wrak van dat schip toevallig hier 300km zuidwaarts, bij Harstad op de zeebodem. En de Belgica Genootschap wil dat gaan lichten. Dat niet alleen, in Boom zijn ze een kopie van dat zeilschip aan 't bouwen!
Ik dacht dus dat die mensen misschien wel geïnteresseerd zouden zijn in een lokale Belg. Ik heb dus mijn medewerking aangeboden bij die mensen, via Radio 1, en BINGO! Ik krijg zojuist een mail van de voorzitter van de Genootschap en die vroeg of ik contact wou opnemen. Ook Eddy Wouters is heel enthousiast en wil me ontmoeten. Ze hadden mijn foto's op mijn blog gezien en vonden het prachtig. Ik had ook geschreven dat ik een deel contacten heb bij de universiteit en het Polarinstituut, en dat ik vloeiend Noors spreek. En ja hoor, het is gelukt! Weer een nieuw avontuur dat ligt te wachten!

Radio 1
Belgica Genootschap

No comments: