tag:blogger.com,1999:blog-36451128.post6003656001344787433..comments2023-06-02T18:12:18.037+02:00Comments on noorderling: Voor PieterjanRudi Caeyershttp://www.blogger.com/profile/05435102852328458835noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-36451128.post-59343518951487076102012-01-13T10:43:05.273+01:002012-01-13T10:43:05.273+01:00vertaalT nonkel rudi !vertaalT nonkel rudi !Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36451128.post-18214880756218402442008-06-04T20:04:00.000+02:002008-06-04T20:04:00.000+02:00Hallo PJ,Het schip heeft 4 dieselmotoren met elk 1...Hallo PJ,<BR/>Het schip heeft 4 dieselmotoren met elk 12 cylinders. Samen genereren die 19000 PK. Als ie ijs breekt maakt hij inderdaad veel lawaai, vooral vooraan in de ankerruimte. Op het achterdek davert die dan zo hard dat ge in uwe stoel zit te wippen en alle koppen van tafel dansen. Als ie vastloopt zet hij in achteruit, neemt een aanloop en vaart volle kracht weer vooruit. Dan schuift een groot deel van de romp schuin omhoog over het ijs en het gewicht van het schip breekt het ijs. Het schip heeft een ronde romp, geen spitse zoals een normaal zeeschip. Dit is zo omdat dan het ijs daar geen vat op heeft. Als het ijs perst wordt het schip gewoon omhooggeduwd. <BR/>Op wikipedia kan je meer technische gegevens lezen over het schip: http://en.wikipedia.org/wiki/KV_Svalbard<BR/>Het is in 't Engels, vraag vake of ie dat vertaald voor jou. Of misschien ken je zelf al goed Engels?<BR/>Groetjes!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36451128.post-81435110345604442472008-06-04T19:48:00.000+02:002008-06-04T19:48:00.000+02:00Mooie foto van die ijsbreker nonkel Rudi. Die moet...Mooie foto van die ijsbreker nonkel Rudi. Die moet sterke motoren hebben om dat te kunnen. Maakt het veel lawaai ? Zit hij nooit eens vast in het ijs ?<BR/><BR/>Groeten PieterjanAnonymousnoreply@blogger.com